headerphoto

timun... disahkan...

sebelum ini saya pernah tunjukkan timun yg saya tanam tapi tak jaga berbuah kan?... 
ingat tak?... ingat tak?...

ok... ada sahabat yg tanya dari jenis timun apa?...
saya memang tak sure sangat... sebab pokok tu dah lama...
tagging pun dah takde... reput dah kot batang aiskrim tu... :(

jadi apa saya buat?... tunggu... dan tunggu hingga buah timun tu membesar sambil belek hari-hari...
dan hari berikutnya saya dapati timun mulai berubah warna...
dari hijau cantik dah nak jadi kekuningan...
owhh... petik cepat sebelum buah jadi tua... kita makan dia... yummm ;)

SAH... ini baka timun mini... buah pendek... tak sampai sejengkal... ;)

gemokkk... manissss... erghhhh...
nak lagi... nak lagi... nak lagi...

8 sahabat taman beri pendapat ...:

mat jon said...

akhirnya ada jugak timun yang menjadi, walaupun sebiji jadi le rezeki, yang penting kepuasan :)

ummuaidan said...

kadang timun kecik macam nie best gak.kurang pahit kan eja..?

ejaMaria said...

mat jon : sebiji tu la pengubat hati luka... hahaha... ;p

ejaMaria said...

ummuaidan : sedap... saya suka timun mini macam ni... dulu selalu beli kalau pegi pasar... cuma lately ni dah kenal timun jepun yg lagi manis... jadi kurang sikit beli timun biasa... bila ada sendiri... suka sangat... ;)

suka suka said...

Ok..timun mini leh order dgn En Iskandar

baguznet said...

Lepas ni, kalau nak tanam timun, pastikan campak benihnya dan biarkan je. Nanti dapat la merasa hasilnya mcm yg ni, ye tak? :D

Mama Pongkey said...

Main campak aje ke benihnya? Wah. Tempat teduh atau full sun? Saya belum ada rezeki nak tanam cucumber ni.

ejaMaria said...

Mama Pongkey : masa anak saya letak tempat separa teduh... dapat matahari pagi sahaja... petang dah terlindung... lepas tu saya alihkan tempat panas full sun - dia berbuah... :)

Post a Comment