headerphoto

Melati

 hmmm... saya mmg suka dengan bunga wangi... melati saya berbunga lebat semasa cuaca panas tempohari... wangi... sangat wangi... sampai boleh pening wangi dia bila kita dekat sangat dengan pokok...
 
 pokok melati tepi pagar rumah...
(tapi jiran saya tak complain pening dgn bau wangi dia... so ok la...)
Bunga Melati tahan lama... yang saya ada skrg ini sudah lebih 2 minggu... bunga masih merimbun di pokok...

cubaan untuk snap gambar bunga yang sebenar... sanggup terbongkok-bongkok bawah pokok... bunga ni kecik je... ada la besar kuku ibu jari kut... sekuntum bunga ada 5 kelopak... comel-comel color putih bersih... bila dah gugur bunga... nnt dia keluar buah... buah panjang bercabang 2... tapi buah dia tak banyak macam bunga... bila duah dah cukup kering...bertaburan la biji benihnya... hmm...mcm mana rupa buah?... buah dia nnt kalau ada kita snap gambar ye... skrg tak ada... sbb tu tak amik gambar... :)

Pokok kucing galak

Mikha tak kesah ponnnn....
alahai... susah payah saya mencari dan mengenalpasti pokok kucing galak ni...
ramai 'blogger yg bela kucing' tulis pasal pokok ini... pokok ni kalau dapat ke kucing... mmg kucing akan naik 'syeh' bergolek-golek la dia main + gigit2 + ratah2 pokok ni...

jumpa pokok ni kat rumah jiran je... cari bukan main - merata tempat saya tanya... hihihi...
kebetulan masa nampak kat rumah jiran... kucing dia pun sibuk mengekor - minta cabutkan pokok ni... bagi setangkai - senyap dia bergolek dgn pokok ni... tak peduli dah dgn org kiri - kanan...
 
 pokok ni agak tinggi... hampir 1 kaki / 30cm... saya tak snap pula bahagian akar dia...
pokok ini lebih kepada ubat untuk kucing (ikut fakta yg saya baca la) mengandungi antibiotik, antiradang, pelawas kencing, sbgi anstrigen juga pelawas kencing...

 dah bersihkan tanah2 pada akar pokok... dah basuh... bagi kat Mikha...

 cium2... pelik... pokok apa je ni ?...

cium-cium je... pastu blah... tak peduli pun nak main dgn pokok ni... apalagi nak makan???... takdenyerrrr... aaaaaa napakah???...
nko ni kucing ke bukan Mikha???...   

* tengok kucing org lain - kemain bergolek2 dgn pokok ni... Mikha cium-cium aje?... ajee???...(mood geram)

markisa yang masam... ^_^

Salam....sahabat taman...
Lama sy tak post apa2 pasal kebun kan...minta maaf banyak2 lerrr...tak tau kenapa kerajinan tu menghilang... huhu...
Okay...kali ni nak cerita psl markisa...since dia popular sgt...soalan nye...sedap sgt ke rasa markisa ni?...
Jawapan saya : masam.
Hihihi...serius...buah ni mmg masam...sy tak tahu celah mana yg org kata manis nye tu...

murah rezeki... buah lebat...
 
isi dalam... kuning cantik... nampak juicy sangat... tapi masam... 
* owh... saya mmg bukan penggemar buah2 atau benda2 yang masam... :)
 
cubaan menjadikan jus... lepas perah / lenyek dgn tapis isi jus maskisa... tambah gula dan ais... nampak sedap dan menarik kan?... tapi pun tak laku... saya sorang je yg minum... yg lain semua kata 'tak sedap'... jus tu terasa 'raw' sangat... mungkin lain kali buat jus campur dgn buah lain sedap kuttt...(memujuk hati)... ^_^

musim buah


alhamdulillah... 
syukur atas rezeki pemberian mu ya Allah...




bila rajin, pasti ada hasil...
*hasil tanaman selepas 'puas merajuk'... 
bila kembali berkebun dgn semangat baru... 
pokok tanaman pun bersemangat nak beri sumbangan kepada tuan kebun... :)

bunga dan benih kucai


maaf... lagi...
lama juga saya tak update blog...
kesibukan kerja buat saya terbatas dgn dunia blog... tak happy sangat... tapi pun tak bole buat apa... masa saya sangat terhad untuk blogging...

gambar dah snap 2-3 minggu lepas... 
kalau ikutkan minggu ni saya dah ada benih kucai yg kering pun... hehehe...

baru sempat upload gambar... :)

pisang lemak manis

satu-satu nya pisang yg tinggal dalam laman saya...
ini pun sebab pokok dia kecil... rumpun dia tak besar...
jadi bole la...selit-selit kat hujung laman...

buah pertama...
pokok kecik... buah pun sikit je...
setandan cuma ada 4 sikat...
jadi la kan... untuk makan sendiri... :)

bunga delima

cantik

berbunga lagi untuk kali ke berapa ntah...

tempohari semasa Maria belah buah dia... lupa nak snap gambar... aduhaiii...
maaf la semua sahabat taman... eksited nak makan... hingga lupa bergambar... hihihi...

rasa macam mana?... ok... mmg rasa buah delima la... sedap je mcm yg jual kat kedai... tapi rasa pertama kali macam masam sket... bila dah kunyah punya kunyah punya kunyah... eh sedap juga... habis sebiji saya makan sorang-sorang ;)