headerphoto

rosemary

asalnya saya tak lah begitu berminat untuk membela herba-herba masakan barat ini...
tapi sudah beberapa kali saya terjumpa herba ini - rosemary...

saya terpikat dgn bau dia... bila kita sentuh pokok... 
bau yg terhasil sangat menyenangkan deria bau saya...

mungkin sesuai dijadikan 'buddy' tanaman... 
seperti tulasi bau yang kuat menghindarkan serangga perosak...
harus kita cuba nanti...

jumpa di sungai buluh - rm8 satu pasu...

5 sahabat taman beri pendapat ...:

Nitesky said...

Banyak murah harga 8 ringgit

shafirul suffian said...

sokong sesangat...saya dah tanam rosemary 3 tahun... suka sangat baunya..kalau lalu tepi pasu mesti nak lurut daun dia...
p/s: pasu kecik tu tak cukup tu maria... pokok ni rimbun nanti... kalau tanam atas tanah lagi dia besar...

MJay said...

salam..nice blog...simple dan bermanfaat.. :)

Anonymous said...

Nape pokok rosemarry saya layu, batang dia pun dah kering... sedihnyaaa..

ejaMaria said...

Anonymous : ada 2 kemungkinan - tak cukup cahaya matahari... dan mungkin juga terlebih air... rosemary tidak memerlukan banyak air...
rosemary yg saya bela, sblm ini saya letakkan ditempat teduh... mula-mula elok, lama kelamaan daun jadi layu... asalnya saya takut nak biarkan rosemary ni berjemur - takut mati atau terdedah hujan (air) yg banyak...
tapi selepas saya letakkan rosemary di luar kawasan teduh, saya dapati pokok jadi lebih segar... skrg musim hujan - jd saya tak perlu siram rosemary... biarkan shj, dia dah dapat cukup matahari dan air hujan...

Post a Comment