headerphoto

ubat semut

saya sebenarnya tertarik dengan satu rancangan tv... siaran tv2... kalau ada kawan-kawan yg berada dirumah jam 9/10 pagi hari rabu... sila lah menonton rancangan tersebut... rancangan tersebut DIY bahan-bahan tanaman yg ada disekitar rumah...

yang ini kononnya saya cuba guna pakai idea nya...

Daun Serai Wangi... 
diikat untuk diletak dalam kabinet dapur...
selain berfungsi sebagai pewangi... ianya juga agen penghalau semut / serangga...
saya sedang cuba... kalau berjaya saya umumkan nanti...

saya dah test dgn Daun Pandan dalam kabinet... kurang berkesan utk semut-semut degil di rumah saya... kali ni kita letak Daun Serai Wangi pulak... tengok nanti bagaimana... ^_^

4 sahabat taman beri pendapat ...:

lynnhelite said...

daun pandan lynn letak bawah dapur, almari utk elak tikus.. so far berkesan. serai wangi ni x pernah cuba...

ejaMaria said...

daun pandan untuk lipas dgn cik ti memang ok... tapi semut ni degil la... penat tau... ;p

hijaudaun said...

sama la masalah kita. saya pun hadapi masalah semut bukan kat dlm rumah je tapi kat luar rumah terutama dalam tanah. tak tau nak buat mcmn.

lynnhelite said...

ada ubat semut, nanti lynn postkan gambarnya, dijual kat pasar shah alam, bentuk serbuk. Semut suka angkut bawah ke rumah dia (sebab agaknya bau manis) tapi lepas tu kesemuanya akan mati..really works.

Post a Comment