headerphoto

anak pokok

 anak pokok harus la disemai... kalau tidak habis la stok makanan kita..
lagi pun ini sebahagian dari benih-benih yang telah diorder dari En.Iskandar, rakan blog tanamsendiri kita... ;p

 anak kailan masuk minggu ke-4... dah makin besar...

 anak-anak buncis yang dah semakin matang... dah pandai memanjat pagar...
mudah-mudahan buah dia lebat... jadi saya tak perlu beli buncis lagi...
emm... tapi saya sedikit hairan... pokok buncis saya kelihatan kurus je... 
walaupun dah dibaja... tapi rupa ini juga... :(

sebenarnya... tulasi / selasih ini dah beberapa kali saya semai kan... tetapi tidak menjadi... konon nya tanaman tulasi ini ingin saya jadikan 'buddy' bagi tanaman sayur saya... jadi tak perlu lah saya meracun pokok-pokok sayur saya... sayang nya kerap kali benih yg disemai tidak menjadi... 

tapi Alhamdulillah... kali ini semaian tulasi menjadi... ini pun selepas 3 minggu disemai tau... lama tu menunggu... ;p

3 sahabat taman beri pendapat ...:

hernyhafiz ^_^ said...

akak, saya tanam tulasi (kemangin) dari sisa pasar ja... dari tu dah rimbun n setiap kali patah buat ulam saya tanam balik...tumbuh subur.. basil yang beli kat suermarket pun tumbuh jugak... saya rasa bau tulasi ni pun kucing tak suka la..esp bila kita selalu petik so bau tu kekal lama...

wani sc said...

masa saya semai sweet basil dulu pun makan bulan juga nak bercambah, tapi bila dah pindah ke tapak menanam dia naik cepat betul. dalam sebulan dah setinggi lutut. saya beli holy basil dari tanamsendiri, cepat bercambah tapi saiznya tak naik cepat. nak kena pindah ke tapak menanam juga agaknya.

hernyhafiz ^_^ said...

ada juga basil dari tesco beli benih.. tumbuh ok ja... tapi kena alih..saya alih masa kecik2 lagi....tapi daun dia lebaih cerah dari thai basil ni..bau pun kurang sikit.. benih serba jadi tu...semalam semai lemon basil pulak..

Post a Comment