headerphoto

makhluk perosak

ha... ini la... si pokok bendi... asalkan gemuk je... ada la tukang rosak...  iri hati betul 'diorg' ni nampak bendi saya gemuk...

nampak tak? ada 2 ekor tu...

dulu-dulu masa kat kampung orang panggil ulat ni 'ulat jengkal'...bukan pasal ulat tu panjang sejengkal... tapi bila dia bergerak / jalan... macam kita sedang buat kiraan dengan jengkal... ala yg kita jarak pakai jari - ibu jari dengan jari telunjuk tu... tau kan?

owh... dalam gambar tu sekor tengah tegak baru keluar dari gulungan daun (pasal saya sembur racun) ... sekor lagi sedang hendak menjengkal - bengkok tu... ;p
ulat bendi ni kalau dia dapat meratah... sepokok pun boleh habis... kalau habis je takpe... tapi ni lepas habis daun... pokok pun mati... kecik hati tau...

bila ada ulat ni... kaedah kutip buang dan picit... boleh digunakan... tapi ulat jengkal ni aktif sangat... lepas 2 hari dia bole ada balik... mungkin ada telur atau anak halus yg saya tak perasan... jadi saya yg malas ini... sembur je dgn racun cyperin... comfirm habis... tahan la untuk sebulan berikutnya... ;p

tanaman bendi mmg sensitif... diperingkat anak pokok kalau diserang ulat... mmg habis la pokok akan mati terus... kalau pokok dewasa masih boleh bertahan... tapi biasanya hasil buah tak cantik bila ada ulat ni... 

dan saya - mmg anti sungguh dgn ulat bendi ni... geram!

4 sahabat taman beri pendapat ...:

hernyhafiz ^_^ said...

Tangkap je buat lauk. Sedap! High protein... Hahaha... Saya punya tanaman pun kena serang juga.,stress kan....

ejaMaria said...

hahaha... kalau lalu nak di makan...
yuk... goli den... ;p

wani sc said...

ahaha..yewww...
gemuk lah akak punya ulat jengkal, banyak yang dia dah bedal tu. tinggal tulang daun je. kena petani penggeli macam kita ni memang mati terseksa la ulat-ulat ni. huhuhu

lynnhelite said...

lynn baru pindahkan 3 pokok cili,,dah pagar baikk punya takut burung mkn..tapi the next day, licin! siapakah punya angkara, masih dlm misteri nih..

Post a Comment