headerphoto

tanaman hiasan - tanduk rusa

kalau ikutkan jangka hayat... pokok ini sudah mencecah 8 tahun...
saya beli dengan penjual orang asli semasa saya berjalan-jalan di Cameron Highland... 
masa itu anak sulung saya baru berusia setahun... sekarang ini dia sudah darjah 3 bersekolah...

dari anak pokok kecil... dengan sepotong dahan kayu... asalnya...
kemudian saya belikan pasu gantung bersabut...

sekarang dah bercambah - kanan dan kiri... permukaan pasu juga dah tak kelihatan...
bila tanduk dia berjurai lagi panjang lagi cantik... suka saya... ;p
bela si tanduk rusa ini sangat mudah... siram je... sehari sekali pun cukup... seminggu sekali saya beri kan dia kulit pisang sebagai baja...

5 sahabat taman beri pendapat ...:

hernyhafiz ^_^ said...

esok nak pergi cari lah. still mahal lagi pokok ni... dulu pernh beli.. tak berapa hidup la..tak rimbun..

ejaMaria said...

amboi... la ni jugak nak pegi cari... ;p
dulu saya beli murah je... tak sampai rm10... kecik je pokok nya masa tu...
pokok ni nak tempat teduh... kalau letak kat tempat panas mmg tak berapa menjadi - kurus dan kuning nanti jadinya...

wani sc said...

mahal ni kan? dulu kat kampung saya ada kes pokok ni kena curi. penyamun tu pun tau nak curi pokok mahal. huhu

ejaMaria said...

wani sc, saya tak tahu la harga sekarang ni berapa... tapi kalau pokok ni pun kena curi... lepas ni saya kena rantai la pokok ni... huhuhu...

cikbedahlaser said...

mmg btol rusa.. sbb mkn pisang.. punye kulit.. eheheheheh

Post a Comment