headerphoto

tomato lagi

syukur... pokok tomato tak pernah menghampakan saya...
setiap kali saya semai benih baru... target saya untuk dapatkan 3 pokok, insyaAllah terhasil...

kenapa nak 3 pokok?
sebab saya ada 3 buah pasu khas untuk tanam tomato sahaja... hehehe...
setiap kali selepas pokok tomato yg sediaada tua / mati... saya akan gaul semula tanah dgn baja tahi ayam... campur dgn tanah baru juga... biarkan seminggu sebelum di tanam dgn anak tomato yang baru...
buat masa ini... saya gembira dgn apa yg terhasil...

 target 3... dapat 4... tapi pokok yg ke-4 tu, tumbuh kemudian sikit...
sbb tu dia kecil sikit dari 3 yg ada tu...

minggu lepas saya dah nampak putik bunga... skrg dah keluar putik buah...
yeay... saya suka...

18 sahabat taman beri pendapat ...:

wanie ibrahim said...

mana nak dpt sangkar tu ye? sy baru semai tomato semalam. harap2 bertunas la dlm 2-3 hari ni.

nadia rashid said...

salam eja...nak tanya...kalau daun tu kuning-kuning pada bahagian bawah tu..eja biarkan ke atau potong?

treatment tanah tu rasa nak try...sy sgt tak bernasib baik dengan tanah...jd nyer benih tak berapa nak bercambah...

JaSSNaNi said...

bestnye... tumpang hepi gak.. nak 3 dapat 4 tu.. mmg berbaloi kalau dah berbuah esok.. :)

zamzurina zulkafli said...

trelis tu buat sendiri ke beli?

ummuaidan said...

saya lak selalu tamak..target anak tomato lebih dari 10 heheh..tak ada yg tak kesampaian...tp cuaca panas sgt skrang ni kat sini..kurang menjadi, baja pun tak letak sangat...uhuh

baguznet said...

Yg ni boleh ulang tuai ke sekali tuai je ye?

INA ANASMAIRA said...

Assalamualaikum. Bila mula tanam ni. Brp lm sampai ada bunga tu.

INA ANASMAIRA said...

Bila tanamnya?

olive said...

i never have luck to tanam tomato..bagusnya

Farhani said...

Salam,

Mana akak beli gelung besi utk pokok tomato tu?macam menarik je..hihi..pokok tomato saya dah herot bengot dah..:)

ejaMaria said...

wanie ibrahim : kebanyakan aksesori laman, saya beli di nurseri sekitar Sungai Buluh...

ejaMaria said...

nadia : daun kuning biasanya saya akan potong + buang...
pasal tanah tu... saya biasanya akan semai dulu anak pokok... bila dah besar sikit baru alihkan ke pasu besar... :)

ejaMaria said...

zamzurina : trellis itu saya beli :)

ejaMaria said...

ummuaidan : ada ruang - tak mengapa... macam saya ruang terhad... masa untuk menjaga tanaman pun terhad...

ejaMaria said...

baguznet : biasanya pokok tomato saya akan berbuah untuk beberapa kali - 4-5 kali... puas juga la makan... :)

ejaMaria said...

INA ANASMAIRA : pokok tomato yg saya tanam biasanya mengambil masa antara 2-3 bulan untuk membesar... peringkat anak benih dialih ketika usia 4-5 minggu... kemudian bila dia mula berbunga biasanya dalam tempoh sebulan buah akan sedia utk dituai...

ejaMaria said...

olive : jangan putus asa... beli benih dari En.Iskandar tanam sendiri... insyaAllah tidak menghampakan... :)

ejaMaria said...

Farhani : saya beli di nurseri sekitar Sungai Buluh...

Post a Comment