headerphoto

pegaga

bila tanam dia tak tumbuh cantik...
bila biarkan... subur pula...
ulam pegaga dari jenis pegaga nyonya (berdaun kerinting) yg tumbuh meliar...
tak pasti dari mana datang benihnya... seingat saya dulu saya pernah semaikan pegaga dari akar dia - yg dibeli di pasar tani... tapi rasanya masa beli tu pegaga kampung biasa tu je...

ramai yang geramkan nya...
elok pula dia tumbuh subur... 
yg sebelum ni ditanam dalam pasu habis diratah ulat hijau...

yg ini spesis pegaga gajah... biasanya di blend untuk dijadikan jus...
bukan tak bole dibuat ulam makan begitu sahaja - boleh juga...
tapi daun dia agak keras sedikit...
karang kunyah punya kunyah - dah rupa cam kambing pulak... kikiki... jangan marah...

pegaga gajah ni menyeberang secara haram masuk ke laman saya...
kalau ikutkan tempat asal... dia subur kat laman jiran sebelah saya...
hairan saya celah pagar batu pun dia bole lepas...
dia nak juga duduk kat laman saya kan?... bagi je la dia masuk... :)

6 sahabat taman beri pendapat ...:

hijaudaun said...

cantik pulak pegaga yang atas tu. kalau yang biasa, shape tepi tu tak ketara sangat.

zamzurina zulkafli said...

Saya tanam pegaga yg beli kat pasar tak pernah menjadi. Kene beli dan campak kot mcm eja maria ni.

ejaMaria said...

hijau daun, ada sesetengah panggil pegaga salad, biasanya org sebut pegaga nyonya... yg biasa kita jumpa pegaga kampung shape daun dia tak nampak bergerigi sangat kan? :)

ejaMaria said...

zamzurina, pegaga nak tanah lembab... tapi bukan basah sangat... dapat cahaya matahari pagi sahaja sudah mencukupi... kalau kena panas petang daun pegaga akan kekuningan - ianya tak tahan cuaca panas sangat... sbb tu kalau dia dapat tempat dibawah pokok-pokok teduh, pegaga boleh tumbuh rimbun...

cikbedahlaser said...

paling suke masak lemak cili api ayam campur pegaga... setengah jam amik masa kutip pegaga.. pusing satu rumah

ejaMaria said...

owh... tak pernah pula buat masak lemak cili api ayam campur pegaga... sedap ye?... bole try ni...

Post a Comment