headerphoto

kacang tanah

pokok kacang tanah sangat cepat bercambah... saya semaikan semasa akhir disember lalu... 
semasa cuti krismas... selepas seminggu anak benih telah mula menunjukkan diri...

anak pokok semasa dalam pot cambahan... setiap satu pot saya letakkan 2 biji benih... dan mereka tidak bercambah serentak... namun masih dalam minggu yg sama...

anak pokok yang sudah tinggi selepas 3 minggu, baru saya alihkan ke batas... gara-gara ada sikucing membuang hajat pada batas tersebut... geram saya...

jangkaan awal saya hendak alihkan anak pokok selepas 2 minggu batas disediakan... elok hujung minggu lepas semasa saya hendak mencangkul untuk menggembur... terjumpa hasil sikucing... geram bukan kepalang saya... takkan nak makan kacang tanah berbaja tahi kucing?... yukkk... goli den!...

selepas saya buang dan bersihkan batas (saya geli nak pegang tanah sbb ada bekas tahi kucing... huhuhu)... saya tunggu lagi seminggu - baru saya alihkan anak pokok... hehe... nampakkan ada pancang buluh tu... tu konon nak cover jangan bagi kucing masuk... dan kebetulan ada lebihan sabut yg saya guna utk menutup pokok pasuan... saya taburkan juga pd keliling pokok... harap-harap membantu untuk menghalang kucing dari 'menjambankan' batas saya...  ;)

4 sahabat taman beri pendapat ...:

hernyhafiz ^_^ said...

alhamdulillah.. saya sejak2 buat tembok dan pagar dah takde kucing kacau tanaman

ejaMaria said...

tembok pagar semua ada kat rumah saya ni... tapi dah sikucing tu degil nak masuk gak... celah longkang pun dia masuk tau...panjat pagar pun bole... hai la kucing... sabor je la...

ummuaidan said...

kucing tuh kucing eja ker? hehehe..kalau berpasir tanahnya mmg depa suka benar...kacang tanah mmg cepat bercambah biasanya..

ejaMaria said...

saya tak bela kucing... itu kucing jiran... :(

Post a Comment