headerphoto

pisang serendah last update... ;p

dah selamat kena tebang... 
tempoh masa menunggu... lebih kurang 3 bulan dari mula jantung keluar hingga la buah sedia di tebang... 
buah belum masak lagi... baru ada sedikit yg berbias warna kuning... daun pokok juga baru sedikit kelihatan layu...

tapi kami terpaksa tebang pokok kerana pokok pisang tersebut hampir rebah dipukul angin ribut hujan lebat petang semalam...

jadi sekarang adalah tempoh memeram buah... 
hehehe... kena tunggu lagi nak peram berapa lama baru dapat pisang masak ranum untuk dimakan pula... ;p

 budak yang sangat teruja...

Luqman memang sangat-sangat tak sabar 'nak makan banana Iman'

* ada hati nak buat contest teka berat pisang... tapiiii... tuan punya pisang pun tak tau berapa berat nya... hahaha... kita takde penimbang la nak timbang buah... ;p

11 sahabat taman beri pendapat ...:

ummuaidan said...

heheh..teka berat pisang memang mencabar heheh..kreatif jgk tuh..
masak diphon lagi sedap dr yg diperam kan eja..tp dah nak rebah nak buat camaner,,

shafirul suffian said...

tu diaaa... punya besar pisang setandan... iman tu boleh je nak menyorok balik pisang

Dira said...

Contest teka berapa biji pisang yg ada pun blh gak... :)

Visit me at :
http://alamistore.blogspot.com
http://138dirah.blogspot.com

baguznet said...

Bawak g kedai, tumpang timbang jap. :D

ejaMaria said...

ummuaidan : niat asal memang macam tu la - nak biar masak di pokok... kononnya hujung minggu ini mungkin sesuai utk tebang... tapi dah tak sempat kan... :)

TukangKebun said...

Wow bestnya...nanti macam-macam kuih boleh buat.

ejaMaria said...

shafirul sufian : jangan kena hempap...sudah... haru... ;p

ejaMaria said...

Dira : good idea... teka berapa sikat ke... kan? TQ... TQ...

ejaMaria said...

baguznet : hehehe... malu... nanti tuan kedai tanya banyak soalan...

ejaMaria said...

TukangKebun : emmm... tak tau lagi rasa pisang ni macam mana... ini 1st time tanam... ada org kata sedap... ada juga yg kata tak sedap... jd tak tau lagi...
pasal banyak dan bole buat macam-macam kuih - tak sempat kot - ramai dah 'book' sesikat... ;p

hitomi lavender said...

Sihat pisangnya..sya folo blog ejamaria..arap sudi folo saya pula ya.. :)

Post a Comment