headerphoto

Daun Serum - Mandian semasa berpantang

sebenarnya saya tak tahu langsung istilah 'Daun Serum' tersebut... tapi saya dapat makluman ketika saya menghantar daun-daun utk dibuat mandian adik ipar saya yg baru bersalin - ada tetamu dirumah mertua saya... mereka bertanya bungkusan daun yg saya bawa... bila saya katakan ianya campuran daun utk mandian lepas bersalin... terus shj salah seorang dari mereka berkata 'owh... daun serum la tu - daun campur-campur utk buat air mandian'... ^_^

jadi utk kali ini saya kongsikan ramuan mandian untuk ibu selepas bersalin
(sebagai ingatan utk diri sendiri juga...)
kebanyakan daun-daun ini saya bela dilaman saya... antara bahan-bahannya ialah :


Serai Wangi -  berkhasiat melegakan sakit kepala dan melegakan lenguh-lenguh badan

Daun Pandan - baunya memberi kesan 'tenang'

Daun Halia & isi Halia (dihiris) - membuang angin dan menghilangkan bau busuk (darah nifas)

Daun Inai - penyembuh luka dan masalah keputihan

Daun Limau Purut - membantu merangsang perjalanan darah

Daun Lengkuas - menghangatkan dan melancarkan peredaran darah

Pucuk/Daun Jambu Batu - membantu merawat luka, kudis, ruam

Daun Sirih - mengandungi 'astrigen' yang membantu mengecutkan tisu dalaman wanita dan juga bersifat 'Antiseptik' yang berupaya membunuh bakteria / kuman

Daun Kunyit - melegakan masalah kulit... kunyit yang dimakan ulam membantu mengecutkan rahim

Daun Temulawak - mencegah demam, membantu pencernaan

Daun Lempoyang - mengurangkan bau badan - info terbaru : merawat kanser (katanya, saya tak pasti...)

Daun Jerangau - membantu merawat kulit dan menghentikan pendarahan lepas bersalin (dengan meminum air rebusan rizom jerangau)

Gandarusa - menurunkan panas badan serta melegakan sakit kepala, mata & telinga

Daun Senduduk - membantu mengembalikan kecergasan badan dan memulihkan luka

sesudu teh Halba (dimasukkan dalam air rebusan) - membantu penghadaman (Halba memang diketahui makanan yang disyorkan oleh Rasullullah saw)
Halba jika dibuat teh, airnya diminum boleh membantu memperbanyakkan susu badan

caranya mudah sahaja : rebus hingga mendidih... sudah boleh digunakan sebagai mandian... air rebusan daun-daun ini juga boleh diulang rebus hingga air rebusan hilang warna - dah jernih lah... bila dah jernih kena la tukar daun baru pula... ;p

ada sesetengah pendapat mengatakan - mandian air rebusan daun ini perlu dibuat sewaktu minggu awal atau pun 3 hari berturut-turut selepas bersalin... tapi saya pula lain... selagi ada stok daun-daun... sampai 40 hari pun saya nak mandi air rebusan macam ni... segar bila lepas mandi... syok...

kalau bukan dalam pantang pun bole mandi air begini tau - best - badan jadi wangi... ;p

5 sahabat taman beri pendapat ...:

olive said...

a good knowledge for me, Tq!

Hawa said...

Uji, Semua senarai daun2 dlm resepi 'daum serom' ini ada kat umah Uji ke?

Akak nak tempah untuk bulan 3 tahun depan ye...

Anonymous said...

Salam,
Nak tanye..u ade jual ke daun2 yang ada dlm entry ni?klo ada i nak beli...

ejaMaria said...

Anonymous...
Maaf saya tak jual daun2 ni... tapi kalau tinggal berjiran / berdekatan, saya beri shj kalau ada yg nak guna lepas bersalin...kalau tinggal di KL, daun serom ada dijual di pasar chowkit...

Anonymous said...

Tk byk2.info adik ni byk membantu.izinkan akak memuat turun ke blog akak.tk

Post a Comment