headerphoto

yang ditanam... yang dibuang...

ini lah yang selalu dikatakan rahmat hujan...
tanaman yang tak di bela dengan baik pun bole hidup segar... :)

jangan salah faham... yang ini ditanam dengan elok... diberi tanah kompos lagi... 
tapi tak penuh pasu pun... renggeh je...
(kecik hati menengok nyerrr...)

tapi yg iniiii....
yang ini tak di tanam pun... duduk dalam bekas besen tu adalah campuran rumput + rumpai yg hendak dibuang... tapi sebab hujan... semua rumput rampai tu terbiar dalam besen buruk tu... lepas 2 minggu... yg ini tumbuh lagi meriah dari yg ditanam dalam pasu... ada ke patut... sabar je la...

yang pasti... satu besen ni dah selamat dikambus masuk dalam lubang kompos... hehehe...
* sedang belajar buat kompos sendiri... hmmm... tunggu lagi 3 bulan... kita tengok hasilnya nanti... :)

9 sahabat taman beri pendapat ...:

ummuaidan said...

rumput rumpai nie kalaulah boleh dibuat sayur mmg senanglah manusia takyah menanam..senang didapati dimana2 jer kan

TukangKebun said...

Cobaan bertani...dogaan :P.
Sini pun tak habis-habis cabut weed.

baguznet said...

ha ha haaa... sama la kita... meriah rumput membiak bila musim hujan, sampai kalau ada tanam sayur pun silap-silap sayur tak nampak

ejaMaria said...

ummuaidan : hehehe... karang takde beza pulak antara kambing dgn kita... :)

ejaMaria said...

TukangKebun : hehehe... takpe jadikan rumput sebagai baja...

ejaMaria said...

baguznet : haha... bila kita malas... maka rumput akan rajin sangat-sangat... :)

bicara harianku said...

hemm saya pnah tgok ada pokok cili tumbuh subur..xtanam pun tp tumbuh tepi rekahan longkang,yang ditanam plak keding je hehehe

ejaMaria said...

bicara harianku : hehe... kadang-kadang kalau saya merajuk dgn pokok, mmg saya abaikan je 'pandai-pandai la nko nak hidup'... hihihi

cikbedahlaser said...

mak saya suka guna tanah bakar.. hasil bakar mcm2 benda....

hujan mmg rahmat kan.. siraman air paip tak sehebat ujan...

Post a Comment