headerphoto

berakhirnya riwayat sang kacang

minggu-minggu terakhir disember hari kerap hujan... hujan pula kerap turun pada petang hari... jadi untuk orang berkerja seperti saya, masa melawat tanaman waktu petang agak terganggu kerana hujan...

hampir seminggu saya memerhati (dari kejauhan + dari dalam rumah) keadaan pokok kacang panjang renek saya... oleh sebab hujan - saya malas nak keluar membelek... akhirnya selepas seminggu saya lihat pokok saya dah semakin kuning dan semakin banyak daun lurus... :(

 salah satu pokok dengan daun kekuningan... 
rupanya pokok dihurung semut hitam... ganas sungguh semut tersebut... bukan sekadar memakan kacang... malah daun, pucuk dan batang muda turut dikerumun dan makan juga... sabar je la...

 salah satu pokok hancur terus... batang dia berlubang-lubang dimakan semut...

pokok buncis pula - dah tua agaknya... semaki kurus dan hilang daun...

owh... hajat hati nak simpan benih dari pokok sendiri nampaknya tak kesampaian - buah habis diratah semut... :(

6 sahabat taman beri pendapat ...:

nadia rashid said...

salam eja,
samalah kita..sgt terhad masa nak jenguk kebun..hujan..pasal kacang ni..boleh jdkan rujukan sy..sbb pokok kacang sy pun nampak tak berapa sehat..daun agak kuning...dah tak selebar ni daun nya...alahai byk nyer tanaman nak jd arwah

JaSSNaNi said...

semut makan buah kacang? hmmm kena beli benih kat kedai la nampaknya..

ummuaidan said...

alaa...kesiannya eja..tak dapat nak dielakkan nak buat camaner yer...

akira said...

salam maria...last time maria ade kirimkn saya benih kcg botol....nak almat rumah maria leh...nk kirim benih buncis ngn kcg renek...plez...bg alamt kat email akira ngeh....ader kan alamt email....

akira said...

salam maria...last time maria ade kirimkn saya benih kcg botol....nak almat rumah maria leh...nk kirim benih buncis ngn kcg renek...plez...bg alamt kat email akira ngeh....ader kan alamt email....

lynnhelite said...

pokok kekacang lynn berdaun lebat tapi takda buah..mabuk daun agaknya

Post a Comment