headerphoto

cili padi

ini batch ke-2 tanaman cili padi... 
agak lama saya keputusan stok cili padi - berbulan-bulan...
punca nya kerana benih cili padi yg saya semai tak menjadi... kalau menjadi pun, anak pokok mati sebelum sempat membesar...

tapi kali ni syukur... jadi juga walaupun sepokok... yang ditanam sebenarnya banyak... tapi macam-macam hal... yang tak hidup ada... yg kena makan siput ada... yang terbantut pun ada... tapi saya rasa ok juga... sebab kalau semua jadi serentak... hehehe... ter-cirit makan cili la jawabnya... hehehe

* yang masih tak jadi - tanam cili/lada besar... hmmm... sabar je la...


12 sahabat taman beri pendapat ...:

wanie ibrahim said...

kalau banyak sangat, yang hijau boleh dibuat jeruk, kalau yang merah boleh dikeringakn dalam peti ais. bila dah kering boleh dikisar kering jadi serbuk cili. lain kali campur air saje kalau nak guna. jadila pes cili padi.

nadia rashid said...

a'ah sy fikirkan cili ni senang hidup..sebab tgk kat kampung penuh jer buah merah2...sekali kutip penuh bekas...tapi tah apa silap nya..yg sy tanam ni macam bantut..duk setinggi sekaki dan tak berbunga pun..kalau ada pokok berbuah pun sebiji..alahai...kalau cili besar pulak..berbuah sebiji...pastu mcm merajuk dah

baguznet said...

Syukur Alhamdulillah... akhirnya dapat juga sedikit bekalan untuk masakan ye...

hernyhafiz ^_^ said...

wah sedap buat cili potong
pedas tak hengat

ejaMaria said...

wanie : org-org kat rumah saya tak kuat makan cili sebenarnya... :)

ejaMaria said...

nadia : itu la, nampak macam senang je tanam cili kan... tapi bila buat, asyik tak menjadi... :)

ejaMaria said...

baguznet : ya... cili padi mahal kat pasar... bila ada ni lega... nak guna bukan banyak pun... :)

ejaMaria said...

hernyhafiz : saya suka kalau cili kicap - sedap makan dgn bihun / mee goreng... tapi perut tak tahan...

akira said...

eja...thanks darl....i already receive my bean seeds.....cant wait to let them grow...tq very much...

ejaMaria said...

akira : ok... happy gardening akira... :)

TukangKebun said...

Burung rajin menyepahkan biji cili padi di sini. Tumbuh merata-rata.

cikbedahlaser said...

puas hati dpt masak dr cili sndri... tapi tu la.. cili sy x try lg.. aritu try semai sayur kangkung dgn ape tah.. sume x jadi.. uhuhuhuhu x pandai menanam dalam pasu lagi kot... seronok btol klu ade tanah...

Post a Comment