headerphoto

manis-manis

yer... sejak bertanam sendiri ini... 
banyak bahan makanan yg Maria dah kurang membeli... 
lebih-lebih lagi buah... favourite kitaorg sefamily memang betik dan pisang... 
syukur sebab rezeki betik memang tak pernah putus... 
hampir setiap 2 minggu sekali pasti ada... kalau terlewat sedikit... buah betik yg ada di pokok jadi rezeki burung dan tupai...

skrg ini, ciku juga sedang galak berbuah... seronok... ciku juga kegemaran saya dan suami...
sayang nya pokok jambu batu, saya dah tebang... tak tebang habis... tapi mmg bila daun rimbun shj saya cantas... pokok jambu batu saya dah jadi sarang semut - susah nak kawal... 
kalau berbuah pun, selalu shj buah rosak diserang lalat buah... malas la saya nak bela - penat :(

buah untuk minggu ini... 

nanas yg saya tanam dalam pasu selama 2 tahun, sudah pun saya petik... 
dah kuning... isi nya manis... seperti induk asal dia... 
lepas ni saya nak tanam 'mahkota nanas' tu kat tanah pula... 
mungkin tak sampai 2 tahun agaknya kalau ditanam atas batas... ;p

3 sahabat taman beri pendapat ...:

baguznet said...

wah! mewahnya kebun... hasil-hasil berat yg dituai

ummuaidan said...

untung kan eja bertanam sendiri nie..tak payah beli...betik sy masih lagi kecik..lama jgk kan nak merasa hasilnya...

cikbedahlaser said...

mak sy byk juga tanam betik.. ade yg x tanam hidup sndiri.. kes buah masak..x amik.jtuh benyek kt atas tanah.. tumbuh...
ade juga yg seedless... fuhh yg seedless mmg sedap... manis...

sampai tahap.. betik bagi2 je kat org..sbb org dlm umah x makan dh betik tu...

owhhh daun jambu batu tu.. abah saya suka suruh sy amik pucuk.. kunyah.. tenyeh kt ketiak.. uhuhuhu kes bau badan.. huhuuhuhhu masa skolah marin la...

Post a Comment