headerphoto

siapa tahu nama dia?

saya memang tak pasti ini spesis cicak apa...
tapi dia ini memang dah semakin jinak... tidak la jinak hingga boleh dipegang... tak... tapi saya telah berjaya hampir dengan 'dia' sedekat jarak 1 kaki (lebih kurang 30cm)...

dan juga kadangkala 'dia' yang mengusik saya... sedang saya menyiram... disergahnya saya dengan menggoyangkan dahan pokok... saya pula yg terkejut... emmm... lepas tu tak lari pula bila kena siram - agaknya memang menunggu untuk saya mandikan... hehehe...

ini la 'dia'... ;p

close-up gambar dekat... kalau ikut saiz sebenar... badan dia lebih kurang sebesar saiz ibu jari kaki dewasa... dengan panjang hampir 1 kaki dari kepala ke ekor nya... sekali pandang dah macam iguana tapi warna coklat... dan lagi dia ni kalau lari - mencicit pantas... tak macam iguana, gerak slow je... ;p

dulu pernah jumpa sepasang... lately ni nampak seekor je... tu agaknya dia makin 'layan' dengan saya - dah takde kawan... ;p

sapa tau nama dia?... sila share... ^_^

3 sahabat taman beri pendapat ...:

Aida Awie said...

ni la namanya iguana kalau x silap.. yg ni ade org bela buat belai2 tapi tak la meliuk lentuk cam kucing bile kene belai tu.. die dok keras je.. selalu kalau xduk kt lengan, duk atas bahu pembela dia.. xbahaya n jenis duk diam satu2 tempat. untung la dia mari duk kat taman ramuan, leh makan serangga mane yg degil kedegak sgt tuh. kalau nk beli kt pet shop mahal jugak regenye.

ejaMaria said...

Aida : dia ni bukan iguana... dia ni kecik je - tak membesar... lepas tu di gerak laju... bukan slow mcm iguana... :(

Sean L said...

Yang ni Garden Fence Lizard atau Changeable Lizard/Oriental Garden Lizard (Calotes versicolor)

Post a Comment