headerphoto

betul ke ada langsuir?

ini la dia... macam Belanda dapat tanah...
asal dia menumpang je ni...

tak dibela... tak beri baja... tak di tanam pun...
tumbuh sendiri - mungkin benih dibawa oleh burung...
hidup dalam pasu bekas money plant... 
pokok asal mmg dah mati... tinggal tunggul kayu... 
tiba-tiba je dia ini muncul... 
tumbuh subur + gemok pulak tu...

Asplenium Nidus... nama panggilan tempatan Pokok Langsuir
segelintir menyebutnya sebagai Pokok Paku Sarang Burung...
nama inggeris disebut sebagai Bird Nest Fern

kata org... pokok langsuir ni ada penunggu yg suka tinggal ditengahnya... 
lebih-lebih lagi kalau kita masuk hutan... jumpa kawasan yg banyak pokok langsuir ni... 
maknanya kita berada didalam kawasan makhluk yg kita tak nampak...
sebab itu... org tak bagi ambil pokok langsuir ini sembarangan...

tapi macam kes saya ni - dia tumbuh sendiri... macam mana?... ada penunggu jugak ke?...
emmm... misteri la pulak...

kat link ini - adik-beradik dia si Tanduk Rusa... pokok yg mmg hidup menumpang... tapi yg ni mmg saya beli dan bela... ok la kut...

2 sahabat taman beri pendapat ...:

ummuaidan said...

Takperlah sbb tumbuh sendir kan..tunggu lama sikit lagi tgk ade pengacau tak ..hehe

shafirul suffian said...

pernah jugak dgr orang tua cerita. katanya pokok ni sejuk sebab tu benda tu suka. tak tau la fakta ke auta. hehe

Post a Comment