headerphoto

markisa

Salam sahabat laman...

emm... kali ni cerita pasal markisa... lama saya tak update status tentang markisa kan?... hehehe... ada banyak peristiwa yg berlaku dgn markisa ni...
kalau ikutkan saya... sebenarnya dah hampir putus asa dgn membela markisa ni... org lain tanam - 6 bulan dah berbuah... yg saya ni... tanam dekat 2 tahun... jangan kata berbuah... berbunga pun tidak... yg herannya daun gemuk kemain... hijau segar bugar... sabar je la dgn markisa nan sepohon ni...
masuk tahun ke-3... sy mmg dah betul-betul malas nak layan... klu dulu tiap-tiap minggu bagi baja... jgn tanya baja apa.... macam-macam jenis saya tabur... tak cukup baja yg jenis biji... baja cecair pun saya siram... bukan setakat baja beli, air basuhan ikan, air basuhan beras... semua saya curahkan... tapi... tak juga markisa sy sudi berbunga... :(
 akhirnya penghujung Mei tempohari... markisa saya berbunga... satu-satu nya buah yg menjadi cuma sebiji... haduiii... kemain saya menatang buah yg sebiji ni... hari-hari belek tengok perubahan buah...

nak jadi hal... semasa akhir Mei tempohari - pemaju tanah belakang rumah tengah buat kerja rata tanah... buah markisa sulung nan sebiji tu oleh sbb terlalu hampir keluar pagar - selamat dicuri org... huhuhu... sy tahu org curi... sbb jiran beritahu... menitis air mata saya... sbb nya semalam elok je buah dia tergantung... petang hari berikutnya, lepas balik kerja - dah takde... T__T

selepas itu... sy yg merajuk... biarkan saje...si markisa...

elok penghujung puasa tempohari, sy lihat markisa mcm bersungguh-sungguh berbunga... tiba-tiba... toinkkk... sebiji putik bulat berkilat balik tiang pergola... alhamdulillahhhh... syukur... itu buah kali kedua...

dan sekarang ni... markisa sedang galak berbunga... buah kedua yg muncul tempohari, sedang menunggu fasa masak... ada 2 biji rupanya... tak sabar saya jadinya...eksited nih....


sedikit pendapat saya, yg saya perhatikan tentang markisa...
markisa pokok yg suka bersaing + menumpang... 
dulu markisa ini saya tanam bersendirian melilit pergola... pokok subur namun tak berbunga... saya perhatikan markisa di laman org... kebanyakannya membesar dan berbuah dgn melilit / memanjat pokok tanaman lain... jadi saya tambah pesaing markisa saya... sy tanam stephanotis (madagascar jasmine) agar dia sama-sama bersaing merebut ruang pergola... dalam masa yg sama sy biarkan pokok inai yg bersebelahan markisa menjadi tinggi dan markisa mula merayap memanjat pokok inai saya... ya...selepas itu baru markisa saya mula berbunga...agaknya nak lawan stephanotis yg galak berbunga juga kot...
keduanya... baja... 
saya tak pasti dgn org lain... apa yg saya pasti, sudah bermacam jenis baja saya beri pada markisa... hinggakan saya merajuk nak beri baja pd markisa... penyudahnya... sampah lebihan makanan dapur (kulit bawang, kulit telur, rejehan sayur, kulit buah betik - tp sayur berbiji spt lada, timun sy tak letak ye... )... saya taburkan pd pangkal pokok markisa... dan kemudian saya tambun dengan tanah agar kulit2 bawang tidak berterbangan... saya dapati ini lebih sesuai utk markisa saya... 3 kali saya buat begini... sy dapati markisa mulai berbunga... owhhh... sungguh jimat tak perlu baja tahi ayam yg kena beli... hehehehe...
ketiga... air...
jangan biar pokok markisa 'kehausan'... bila hari panas, siram la 2 kali sehari... saya dapati, ada putik buah yg gugur bila hari terlalu panas... buah yg sedang cantik membulat pun bole tiba-tiba kecut bila hari terlalu panas kerana kekurangan air...
ok... setakat ini yg dapat sy kongsikan untuk markisa... kalau ada sesiapa yg masih gagal dgn markisa, bole la cuba apa yg telah saya buat...

happy gardening... :)

5 sahabat taman beri pendapat ...:

NJ said...

Pokok markisa saya baru minggu lepas berbunga setelah menunggu setahun. Peliknya, memang tak ada baja atau siram air hari2 sbb tengok markisa tu subur tanpa jagaan.

ummuaidan said...

berkat kesabaran alhamdulillah dpt jugak hasilnya kan

ejaMaria said...

ummuaidan : ni nak tunggu merasa buah dia ni... haduiii...banyak sangat cabaran... :)

saodah ismail said...

Salam Eja Maria,

Suburnya pokok markisa tu, nanti boleh la buat jus markisa, sedap sebagai pembasah tekak ya.

ejaMaria said...

saodah ismail : insyaAllah... kena cuba tu... :)

Post a Comment