headerphoto

tebu

kalau ikutkan saya tidakla berminat sangat hendak menanam tebu... 
sebab?... laman saya bukan luas sangat... lepas tu tebu ni berumpun... nanti semak... lagi satu daun dia tajam - bole terluka kalau kurang hati-hati dekat dgn tebu ni...

tapi sebab rumah saya dah 2 kali dimasuki pencuri... bapa mertua saya suruh saya (& suami) dapatkan tebu hitam... katanya petua :- tebu ini manis sifatnya, sekiranya semut boleh terleka dgn tebu ini, doanya juga agar org-org yg berniat jahat bole terleka bila masuk ke laman saya... insyaAllah...

diingatkan - PETUA... wallahualam...

kami tak tahu cara tanam tebu (hahaha... boleh je nak gelakkan kami)...
rupanya bila tanam tebu kena baringkan ruas-ruas tebu tu... bukan cucuk atas tanah... patut la tanam sebelum ini tak hidup... nampakkan dalam gambar - ruas yg senget / terbaring dah pun bertunas... yang tanam tegak, tak mau dia hidup... ;p

jadi bila tanam tebu... baringkan ruas dia... dan jangan tanam banyak dalam satu kawasan... satu keratan ruas tebu akan menghasilkan lebih 3/4 rumpun baru... ;p

2 sahabat taman beri pendapat ...:

Nudabuffy said...

tebu ni mengimbas memori masa kanak-kanak la.. Dulu ayah seorang kawan buat lubang yang agak dalam berbentuk empat segi dan tanam tebu tu. Jadi bila tumbuh, rumpunnya kemas je dalam lubang tu.

shafirul suffian said...

Mcm gaya tnm ubi kayu jugak la ye...

Post a Comment