headerphoto

jambu - bukan utk dimakan

ha... mesti pelikkan... orang tanam jambu mesti la nak makan...
ini tak boleh makan pulak... apa kes?

 emm... sekali pandang - cantikkan ?
kulit pun elok je bersih... tak mengerutu... takde hitam-hitam...

saya biarkan buah dalam keadaan begini selama 1/2 jam selepas dipetik...
nak tau apa jadi?

bila saya terbalikkan... dari bahagian bawah buah... keluar la isi didalam...

waaaa... buah jambu saya dah berulat di dalam... T_T

saya geram... pokok jambu saya dah pun saya cantas dahan-dahan dia...
semua putik-putik buah yg sedia ada saya buang... 
emmm... nak buat apa lagi ye?... ini bukan kali pertama... 
mmg semua buah yg dipetik dah berulat... 
kecuali pada awal pokok berbuah je dapat makan 2 kali... 
selepas itu - hancur... sakit hati saya...
kena belajar lagi... dan lagi... :(

 p/s : patut la ada rumah jiran yg saya lihat pokok jambu dia dibiarkan buah-buah dia gugur begitu sahaja... agaknya sama berulat dan tak boleh dimakan... :(

3 sahabat taman beri pendapat ...:

shafirul suffian said...

jiran depa rumah ada pokok jambu mawar..dia selalu tanam sekilo garam kasar di pangkal pokok masa buah jambu masih kecil... buahnya jadi elok cantik.. kalau tak tabur garam, buah banyak ulat dan gugur... tak tau la dari segi saintifiknya mcm mana garam tu bertindak.. sebab buah tu takde rasa masin pulak.. heheh

ejaMaria said...

sekilo garam?... banyak tu... tapi boleh juga cuba idea ni... Terima Kasih shafirul... ;p

Angah said...

wahh saya pun nk try la sebab tiap pokok jambu saya berbuah kompem berulat ,tp kat luar nampak cantik jambu air tu huhu..

Post a Comment