headerphoto

labu o labu

semaian pertama labu manis dan labu fajar...
benih dibeli dari blog Tanam Sendiri...

tempoh masa semaian bercambah hanya satu minggu...
yg dalam gambar ini... anak pokok setelah dialih ketanah selama 2 minggu...

yang ni pokok yg sama... selepas 4 minggu...
pokok dah gemuk... sulur dah keluar... tinggal tunggu bunga dan buahnya sahaja... :)

sebenarnya saya telah semaikan 2 jenis labu pada masa yg sama... iaitu Labu Manis dan juga Labu Fajar...
yang labu fajar ini pula daunnya tak sesubur labu manis - macam kurus sikit... pertumbuhan dia pun agak lambata sikit... padahal sama je usianya... ke mmg daun dia kecil sikit dari pokok labu manis?... takpe kita tungguuu... :)

* tengok daun labu manis gemuk macam tu... rasa nak kutil je - buat masak lemak campur labu kan... sedapnyerrr... :p

9 sahabat taman beri pendapat ...:

ummuaidan said...

Bagusnya labu awak nie eja ..hanya merayap dlm kawasan dia shj..tak kuar2 daerah..

lynnhelite said...

Lynn punya byk bunga tapi lepas tu bunga dia kecut dan tukar warna coklat/hitam. Then Rizal petik pucuknya buat sayur lemak + udang galah..fuhh..

zamzurina zulkafli said...

Kekabuh timun masih berkeliaran di pinggiran usj. Labu timun petola masih dalam kelambu :(

ejaMaria said...

ummuaidan : labu yg di-disiplinkan... hihihi

ejaMaria said...

Lynn, itu maknanya putik bunga tak tersenyawa, kena buat manual pendebungaan nampaknya... cuba ya... :)

ejaMaria said...

zamzurina : kalau saya nak letak semua dalam kelambu susah sikit kot... tanaman bercampur aduk... :(

baguznet said...

wah! bestnya dapat berkebun... saya ni ntah bila la nak dapat mulakan semula...

ejaMaria said...

baguznet, apa tunggu lagi... jom mula sekarang... :)

Dr. H said...

Dah berbuah ker labu ni? Cerita sambungan?

Post a Comment