headerphoto

pulang dari hari raya...

Salam Aidilfitri sahabat laman semua... ;p
maaf zahir dan batin

maaf juga sebab lama saya biarkan blog taman ramuan ini sepi... 
tapi memang saya tidak nafikan... sepanjang Ramadhan yg lalu, saya kurang menguruskan laman... petang-petang masa banyak terluang di dapur... jadi laman agak terabai... kadang-kala sahaja bila saya tidak memasak, maka saya ada masa yg lebih utk laman... ;p

dan lebih mengharukan pada penghujung Ramadhan... yg mana saya sudah mula bercuti utk raya, saya sibuk pula membuat biskut raya... sekali lagi laman saya tidak diberi perhatian... hinggakan sampai saat-saat akhir saya hendak pulang ke kampung... saya tetap tidak membuat apa-apa persediaan utk meninggalkan tanaman... :(

saya cuma bertawakal... memohon rahmat Allah agar memberi tanaman saya minuman... kemudian saya alihkan mana-mana anak pokok kebawah pokok dewasa yg lain... dgn harapan kalau hujan mereka dapat cukup air... kalau panas mereka masih teduh dibawah pokok dewasa... dan saya tinggalkan mereka dgn tergesa-gesa...

dan pulangnya saya dari cuti di kampung - belum masuk lagi ke dalam rumah... dgn ber-handbag... dgn high heel raya... saya keliling laman dahulu !... hahaha... risaukan pokok-pokok mengatasi segalanya... ;p

ya... seperti yg saya jangka... memang ada anak pokok yg mati... :(

antaranya anak pokok bunga matahari... dari 5 cambahan yg ada... 2 nampaknya tak dpt bertahan...
pokok celery saya kelayuan - sangat...
pak choy saya pun begitu... 1 dari 5 pasu - mati... ada satu lagi kelihatan - nazak... huhuhu...
daun-daun tomato juga dah bertukar warna coklat... 
ulam raja pula... tunggang-langgang meliuk lentok dgn ada yg patah...

saya andaikan bahawa... beberapa hari yg lepas hari panas... sebab itu anak pokok mati... dan semasa saya pulang ke rumah baru hujan turun dgn lebat dan membasahi tanah...

tapi tak mengapa la... dalam masa yg sama... masih ada yg memberi saya kegembiraan... ;p

 nanas yg saya tanam dalam pasu - usianya sudah lebih setahun... tiba-tiba dah ada putik... ;p

 petola juga nak beri saya senyuman... ;p

 buah tomato masak dengan daun-daun nya yg kelayuan... ;p

anak-anak sawi menang - tercambah sendiri dari pokok induk yg saya tak sempat kutip benihnya...

Alhamdulillah... syukur...

6 sahabat taman beri pendapat ...:

ummuaidan said...

assalamualaikum..salam prkenalan...
wah lamanya nenas ambik masa utk berbuah yer..ingatkan dlm 6 bln jer..

依之汉 said...

Oh kasihan pula tomato tu. Memang kalau anak benih ni sensitif kalau tiada air. Cepat kering dan mati. Pastinya tanaman puan akan mendatangkan hasil enak nanti.

ejaMaria said...

ummuaidan,
pokok nanas saya sebenarnya di tanam didalam pasu... tanaman yg asalnya saya cuba-cuba sahaja kerana ada pasu kosong terbiar... kalau tanam ditanah mungkin tak lama kot utk dia ambil masa berbuah... ;p

ejaMaria said...

I Wong,
memang kasihan... tapi tak mengapa la... lepas ini kita pulihara semula... ;p

Mama Pongkey said...

Eh bernas rupanya sawi menang ni. Ingatkan saya hybrid. Alhamdulillah. Sebab saya punya sawi menang pun mula berbunga selama saya tinggalkan di waktu cuti raya.

Suka tengok nanas tu, cantik warnanya merah terang. :-)

wani sc said...

tanam nenas dalam pasu? wah, menarik! kat muar memang kawasan nenas, byk tanah gambut. tapi ni jenis apa ye? warna merahnya cantik betul

Post a Comment