headerphoto

sawi


saya sebenarnya tak pernah suka kan sawi... sawi yang saya kenal adalah tumbuhan hijau yang mempunyai rasa pahit + tak sedap... tapi itu dulu... itu juga sawi yang ditanam oleh 'apek' pekebun sayur dikampung saya... tanaman dia disiram dengan baja ur**... yukkk... saya juga takkan lupa rupa pokok sawi nya yang besar dan tinggi... saya panggil sawi giant...;p

tapi saya pernah juga, mencuba makan sawi... lebih-lebih lagi bila saya tahu sawi ada pelbagai jenis... salah satu nya yg saya kenali dari En.Iskandar adalah sawi hong kong... ok... tekak saya bole terima rasa sawi ini... ianya tidak la pahit seperti sawi kampung yg saya kenal dulu... emmm... sedap pulak?... ini kalau jadi sayur semasa dalam 'berpantang' pun bagus (kata hati saya...;p)

progres untuk setiap minggu... sawi hong kong yang saya tanam....
 
saya lupa nak snap gambar anak sawi... 
ini adalah progres selepas 2 minggu saya alihkan ke batas tanah...

minggu ke 3

minggu ke 4
dah sedia untuk dituai...
 minggu ini menu sup sawi campur fishball la kita... ;p

* saya semai lagi benih sawi 'pak choy'... tapi kali ini tak menjadi pula... hmmm... tak pe la nanti kita cuba lagi...

6 sahabat taman beri pendapat ...:

Suliana said...

bagusnya.. camana cabut ni kak? dgn akar sekali or gunting batang je?

cikbedahlaser said...

wohooooo.... sawi kaki putih tu xde ke???

hernyhafiz ^_^ said...

saya sukaaaaa sawi..

ejaMaria said...

Sue : akak gunting pokok ambil separuh yg atas je... sayang nak cabut semua... tengok la nanti dia tumbuh balik jadi mcm mana... ;p

ejaMaria said...

cikbedahlaser : sawi batang putih tu pak choy la sayang... ada semai... tapi kali ni tak menjadi... ;p

ejaMaria said...

hernyhafiz : saya baru suka... ;p

Post a Comment