headerphoto

akhirnya... dah mengaku...

lama saya tanam 'dia' ini... sudah hampir 2 tahun... sesiapa yang sampai di laman saya, pasti menegur :- pokok apa ini?... gemuknya...

dengan saiz nya yang tak tinggi sangat (saya tanam dari anak...pemberian Mak saya...) tapi daun-daun dan pokok kelihatan sangat subur + gemuk... saya memang keliru... dia ini lengkuas atau kantan... 

sekilas pandang - pokok nya tak sebesar / setinggi kantan... jadi nampak macam lengkuas... tapi lihat rupa daun macam kantan... akhirnya saya pasrah... saya katakan pada 'dia' : kalau kamu mmg kantan, berbunga la, buktikan pd saya...

Alhamdulillah... akhirnya dia mengaku juga... siapa dia sebenarnya... ;p

 perasan tak?

 dah ada bunga... jadi sah ini memang kantan... tapi bunga dia kecil sikit... warna pun lite pink... selalunya pink terang... yang in pink pucat... tapi takpe la... yg penting saya sudah pasti ini pokok kantan... ;p

ini yang dibelakang rumah... pokok dia tak serimbun kantan yang dihadapan tadi... tapi bunga dia memang besar... memang jelas ciri pokok kantan... boleh kata hampir setiap minggu pasti ada sekuntum bunga baru... Alhamdulillah...

13 sahabat taman beri pendapat ...:

♥cikmOt♥ said...

owhh kantan rupanya...

cikbedahlaser said...

bunga kantan cantikkan.. n suke berbunga...

Suliana said...

bestnya leh tanam atas tanah.. tanam dalam pasu blh tak?

ejaMaria said...

cikmot : iye... saya kantan... ;p

ejaMaria said...

Suliana : tak pernah lagi jumpa kantan ditanam dalam pasu... pokok ni besar dan berumpun... macam tak sesuai kot... kalau pasu besar boleh agaknya... tapi kena besar betul... ;p

Anonymous said...

Tu pokok Alpinia purpurata 'Jungle Queen'

Anonymous said...

kak, mak ckp bunga kantan tu msukkn dlm nsi goreng. potong halus2...

ejaMaria said...

Anon : betul... buat nasi goreng kerabu sedap kan?...
Jungle Queen... cantik nama kan?...

hernyhafiz ^_^ said...

teringin nak tanam pokok kantan jugak..tunggu balik kampung nanti cari rizom..

Malay-Kadazan girl said...

Bunga kantan kacukan kut...hehehe...

ejaMaria said...

hernyhafis : kalau ada ruang di rumah... tanam sahaja la - senang bila nak memasak nanti... ;p

ejaMaria said...

MKg : hehehe... kat mana la yang kacukannya tu... ;p

Mixed-family in da house.... said...

Salam kenal. I love edible garden too.

Post a Comment