headerphoto

membuang serai...

eh... ini bukan sebarang buang... ini membuang pokok serai yg dimaksudkan sebagai mencabut pokok serai yg dah lama / tua... kemudian diganti dengan menanam semula rumpun serai yg baru... emmm nampak gaya lambat lagi la nak dapat serai serumpun banyak mcm dulu... ;p

tapi sementara nak tunggu yang baru ditanam tu... ingat boleh habis ke stok yg ada ni... bole sampai kering dalam peti jadinya nnt... ;p

owh... dah bagi-bagi dengan Mak Mertua serai ni... banyak sangat... Mak Mertua rajin masak... bagi dia lebih untuk dia gunakan... nnt kita singgah rumah dia tumpang makan je... hehehehe... hantu punya menantu... ;p

8 sahabat taman beri pendapat ...:

Malay-Kadazan girl said...

Seronoknya tengok serai banyak tu. Serai boleh di frozen, jadi adalah stok sementara nak tunggu pokok baru merimbun balik. Bagi MIL pun elok juga, dapat singgah makan.

ejaMaria said...

bole 'frozen' kan ya?... saya tak pernah buat... TQ utk tip itu... ;p

Iskandar Abdul Rashid said...

Banyak tu, kalau dikisar dengan rempah, buat panggang ayam dan ikan pun sedap.

E-na Lovely Kitchen said...

frozen serai tu dlm tmpt beku...boleh tahan lama...kami kat obc ni mkn serai frozen je...hihii...

ejaMaria said...

E-na : hihihi... kita kat sini... mana la pernah bekukan serai kan... klu nak potong je kat rumpun dia tu... ok la ni dah tau klu banyak bole simpan frozen... TQ...

ejaMaria said...

E-na : hihihi... kita kat sini... mana la pernah bekukan serai kan... klu nak potong je kat rumpun dia tu... ok la ni dah tau klu banyak bole simpan frozen... TQ...

IRAKI said...

blh tanya kalau pokok serai dah merimbun daunnye kena cantas sikit tak untuk bg gemuk lg?

ejaMaria said...

IRAKI : serai memang ada beberapa variety... memang ada yg besar-besar gemuk (cth : serai paha ayam) dan ada yg memang jenis kecil-kecil... ada sesetengah pendapat mengatakan serai yg kecil-kecil lebih wangi...
biasanya memang saya akan bersihkan semak / daun tua - cantas... tapi bagi saya tindakan tersebut bukan lah bertujuan menggemukkan serai...

Post a Comment